mei 2017 - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu mei 2017 - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu

mei 2017

Blijf op de hoogte en volg Helene en Jos

04 Mei 2017 | Polen, Leszno

Weer even tijd voor een stukje uit Polen.
Gezellig en leuk om de reacties te lezen.

Het weer is vandaag echt slecht, regen en nog eens regen. Daar wordt je echt net vrolijk van maar goed.

Het is wel heel goed voor de tuin. De bomen staan prachtig in bloei ( ik hoop dus weer een op lekker veel fruit ) Ik heb inmiddels heel wat gezaaid en geplant en ik hoop dat dit allemaal goed gaat uitpakken. Het is leuk om te doen en gezonder, denk ik.

Sinds half maart hebben we er weer een nieuwe poes bij. Anuska. Ze komt uit het asiel en is een dame van 2 jaar met een geschiedenis. Ze heeft namelijk geen staart. In het begin een beetje vreemd maar het wend snel. Ze is wat eigenwijs en gaat een beetje haar eigen gang. Ik hoop dat ze echt een maatjes gaat worden met Bezik. Hij is druk ondeugend en wil de hele dag spelen en aandacht. Maar het heeft zijn tijd nodig denk.

De laatste tijd zijn we regelmatig in het weekend op pad geweest.
Begin maart hadden we allerlei feesten in Nederland en de verjaardag van Onnika,
Ik ben naar een trainingsdag geweest van mijn studie.(Orthomoleculaire voeding). En Jos had een wandel dag met oude collega’s.

In begin april hadden we familie van Oosterbosch dag .We zijn toen met 22 personen solex gaan rijden in Blericum en naar de enige in echte Kamelenboerderij in Nederland.
Het was een geslaagde dag met aan het einde een echte familie quiz.
Op naar het volgende jaar!

Daarna zijn we de weekenden in Polen doorgebracht.
We zijn een dag naar een dorpje vlakbij geweest waar we al vaak langs zijn gereden richting Poznan. Het dorpje heet Czacz. Het hele dorp bestaat uit 2 de handswinkels. Het zijn grote halen waar ze allerlei spullen verkopen die vaak uit Duitsland of Nederland komen. Antiek en gewone spullen. Het was bijzonder om te zien. Ik hoorde van mijn Juf dat het dorp beroemd is een groot deel van Polen. Ze komen van heiden en ver om daar spullen te kopen.
Nu zal dat ook wel veranderen want er is nu zoveel te koop in de winkels en mensen verdienen steeds meer dus dit zal wel anders worden. Maar zeker leuk om te zien.

We zijn het weekend daarna met een collega van Jos uit Nederland gaan wandelen in het Wielkopolski park Narodowy bij Mosina. Net onder Poznan. Was mooi en we hadden redelijk weer en hebben daar heerlijk gewandeld.

Tegenwoordig wandel ik 3 keer in de week met Poolse dames. We praten Engels en zo kom ik meer te weten over het gewone leven in Polen.
Zo vertelde ze dat het land erg hard is ontwikkeld in de laatste 30 jaar. Ze vertelde dat er toen weinig te koop was en de winkels vaak leeg waren.
Dit kan je je nu echt niet meer voorstellen want er zijn erg veel grote supermarkten waar echt van alles te koop is.
Het valt me op dat er veel producten zijn met biologische keurmerk. Ze leven erg bewust wat eten aan gaat. Ik denk dat ik hier meer biologische producten kan kopen dan in de gemiddelde supermarkt in Nederland.
Ook wordt hier veel op de markt verkocht van de lokalen boeren. Ewa, een van de dames, haalt rauwe melk en verse boter op de markt. Die boer is er alleen heel vroeg en als alles verkocht is gaat hij weer weg. Dus als je iets bij hem wil kopen moet je tussen 6 en 9 uur s morgens op de markt zijn.
Ook hebben veel mensen moestuinen en eigen kippen. Wat dat aan gaat kan ik hier best nog wat leren zo.

De gezondheid zorg loopt hier nog niet zo goed.
In ieder geval ik hoor veel mensen klagen. Als je de arts bezoekt via de verzekering moet je lang wachten krijgt je weinig tijd en slecht advies. De mensen die in de oorlog gediend hebben, krijgen voorrang op de andere gewone patiënten. En er wordt niet op afspraak gewerkt.
Maar veel artsen werken ook privé, dus particulier. Dat werkt dus veel beter. Sneller en volgens afspraak. Klinkt raar maar ik heb het al van verschillende mensen gehoord.
Ik weet niet of dit alleen voor Lezsno geld natuurlijk.

Afgelopen weekend hadden we heel lang vrij. Maandag was het de dag van de arbeid en woensdag proclamatie van de grondwet. En dinsdag was het bedrijf dicht. Zo hadden we dus een heel lang weekend.

Zaterdag rustig aan gedaan en Zondag zijn we vroeg vertrokken naar Gdansk. In het Noorden van Polen, aan het strand.
Wat een mooie stad! En een bijzondere stad. Het was gelijk gemaakt met de grond in de oorlog en bijna alles is weer opgebouwd. Erg mooie en interessante stad om zeker nog een keer terug te gaan. Eigenlijk bestaat het uit 3 steden. Danzig de stad en Sopot het strand gebied. De stad en het strand. Het strand was mooi en daar was zelfs een pier met een heel mooi gebouw wat op het kurhaus in Scheveningen leek.
Het was er druk en gezellig.
Eigenlijk wilde we daar een nachtje blijven maar we hadden de meeste dingen gezien en het was eigenlijk nog wel fris. We zijn toen terug gereden naar huis.

De volgende dag zijn we naar het zuiden gereden naar het Reuze gebergte.
Naar de stad Karpacz.
Ook daar was het erg mooi en heel druk. Het was er best toeristisch en het leek soms wel op Valkenburg.
Er lag nog sneeuw op de toppen van de bergen. We hebben daar een beetje rond gekeken maar zijn tegen de avond weer naar huis gereden. Het is zeker een plek om nog een keer naar terug te gaan. Je kan daar mooi wandelen en skiën in de winter.
Het is theoretisch maar 2,5 uur rijden van Lezsno dus dat is makkelijk te doen.
Nu was er op de heen weg wat wegversperringen omdat er een wieler ronde was. Daardoor moesten we een heel eind omrijden.:)

• 25 Juni 2017 - 17:42

Ewa:

O ciekawostka ! Jak miło, że wspominasz o mnie ! Dodam że na targu kupuję również ser ,maślankę i śmietanę .
    Ewa