januari 2017 - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu januari 2017 - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu

januari 2017

Door: Helene

Blijf op de hoogte en volg Helene en Jos

17 Januari 2017 | Polen, Leszno

Even weer een stukje uit Polen.

Nou ja niet alleen van Polen.
We zijn afgelopen maand tussen kerst en oud en nieuw naar Suriname geweest.
Dit is echt een heel leuk land om zo eens rond te reizen. Het was heel anders dan ik had verwacht. We kwamen aan in Zanderije waar het vliegveld is toen met de taxi naar Paramaribo voor de eerste 2 nachten. Het was daar erg raar en stil in de stad alles was gesloten en het zag er een beetje verwaarloost uit . Alleen sommige Chinese winkels waren open. Het hotel was prima en we hebben lekker gegeten. Ook in het hotel ernaast was het prima. Daar waren heel veel Surinaamse mensen die kerst vierde en het was daar heel gezellig.
De dag erna vroeg met een busje naar Danpaati. Dit was een tocht van 4 uur in de bus en toen nog eens 3 uur met een bootje over de Suriname rivier. We hebben zo een heel stuk van het land gezien en de jungle langs de rivier. Langs de rivier leven heel wat groepen mensen, de weg gelopen slaven, noemen ze die groepen. Die zijn in de tijd ontsnapt en hebben ergens in het oerwoud een leven hebben opgebouwd. Wij verbleven op een eiland vlak bij het dorpje Dan. Paati betekend eiland. Het eiland was speciaal voor toeristen gemaakt met leuke huisjes, hangmat en stromend water. Wel koud water. En er was elektriciteit op vaste tijden. Mensen uit de dorpen erom heen werkte op het eiland. Ze kookte, danste en vertelde dingen over hun leven. Een jongen gidsten ons door het dorpje Dan en het oerwoud. Ook een nachtboot kaaimannen tocht hebben we gedaan. Het was erg leuk alles werd in kleine groepjes gedaan. Er werd veel aandacht gegeven en geprobeerd al je vragen te beantwoorden. Met het geld wat wij betaalde voor ons verblijft werden de mensen betaald en werden er spullen gekocht voor 4 dorpen die betrokken waren bij Danpaati. Die spullen bestonden uit schoolspullen voor de kinderen, computers en een nieuw aggregatie systeem.
Hier en daar in het dorp zag je kleine zonnecellen waarschijnlijk voor hun mobile telefoon. Want die hadden ze wel weer☺ Na 2 dagen, weer terug naar Paramaribo.
De dag erna zijn we bij Koos op bezoek geweest. Koos ken ik nog van vroeger uit de tijd dat ik in Delft woonde. Hij woont nu in Paramaribo maar aan de andere kant van de rivier. Wij zijn met de boot naar de overkant gegaan en hij heeft ons daar opgepikt. Was een leuke gezellige dag waar we ook wat tips hebben gekregen om de volgende dag te gaan doen en waar we lekker konden eten. Over de grote brug heeft hij ons weer terug gebracht. De volgende dag zijn we naar Frederiks dorp gegaan we hadden daar een vol programma. Taxi pikte ons op en bracht ons naar de boot en die bracht ons naar de juiste plek. Daar werden we opgewacht en hebben een rondleiding gekregen op het terrein. Erg mooi. Daarna een boottocht langs de oude plantages met veel uitleg. En toen lunch en daarna nog een fietstocht. Was een leuke volle dag! Wel veel muggen daar☹.
En toen zat onze vakantie er al weer op. Nog net even de voorbereidingen gezien van het grote feest van oud en nieuw in Paramaribo, maar voor dat het begon moesten we al richting het vliegveld.
Terug in Nederland zijn we gelijk door gegaan naar Scheveningen voor de Nieuwjaars duik. Onnika en Jorick stonden met de kaartjes al op ons te wachten.
Ik voelde me niet optimaal door de vlucht dus ik heb foto’s genomen☺
De dag erna weer op weg met de auto en de twee katten naar Polen.
Nu zijn we al weer 2 weken verder en ik heb het gevoel dat we niet weg zijn geweest.
Het sneeuwt hier regelmatig en soms is het echt koud. We hebben -12 graden gehad.
Dat was bijna 40 graden verschil met Suriname. Ik had ook de eerste week wel wat last van de kou. Maar nu gaat alles zijn gang weer.
Ik heb me weer gestort op mijn studies Pools en voeding.
De bouw gaat ook vrij gewoon door. De eerste beton kolommen zijn afgelopen vrijdag neer gezet op de fundatie. Gisteren stonden er in totaal 15 maar het moeten er geloof ik 150 worden. Dus nog even te gaan. Vandaag is er veel sneeuw gevallen en – 6. Dus ik wacht nog maar even met hardlopen.

• 17 Januari 2017 - 16:18

Petra Van Den Boomgaard:

Leuk om te lezen Helene het is me nu wel gelukt om de brief open te krijgen. Ben je ook nog aan het rennen? Vast wel. tot gauw.

• 17 Januari 2017 - 16:50

Jose Prins:

Ha helene en jos, leuk om op de hoogte te blijven hoe het met jullie gaat. Fijn dat de bouw ook redelijk gestaag doorgaat nu. Geniet van de sneeuw en tot in Nederland!! Liefs Jose (en Jan)

• 17 Januari 2017 - 17:27

Margareth En Andre:

Hee Jos en Helene! Een avontuurlijk mooi weekje gehad, zo te lezen, in Suriname. Heerlijk, hoor. Goed om zo ook op de hoogte te blijven van alles! En jeempie, wat koud zeg in Polen!
    Veel liefs van ons xx

• 18 Januari 2017 - 03:58

Emelyn:

Leuk om het verslag te lezen.
    Ik neem snel contact op met skyp, kunnen we weer even bij praten over Hopeful Hearts..

• 18 Januari 2017 - 15:55

Marijke Lammers:

Hoi Helene en jos, leuk om jullie zo te volgen! zo te lezen een lekkere vakantie gehad :-) en die kou..... dat kennen we hier niet. Als het gaat vriezen krijgen we gelijk code rood ivm ijzel, gladheid en treinen die niet op tijd rijden. Wel lekker lijkt me als je eraan gewend bent.