eindelijk - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu eindelijk - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu

eindelijk

Door: Helene

Blijf op de hoogte en volg Helene en Jos

13 Oktober 2016 | Polen, Leszno

Zo eindelijk zit ik achter de computer om even wat te schrijven.
We wonen inmiddels al weer 1 jaar in Polen. De tijd gaat ontzettend snel.
Ik probeer Pools te leren maar ik moet zeggen, dat valt nog niet mee. Ben nog steeds aan het hardlopen en doe yoga.
Jos is hier om een bedrijf op te zetten en een nieuw gebouw te laten bouwen.
Het bedrijf is in werking en de start van de bouw gaat nu snel beginnen.
Livia studeert en woont in Rotterdam. Onnika woont en werkt in Wageningen.
Het is dus voor ons voor het eerst dat we echt samen zijn.:)

Het voordeel dat we niet zo ver van Nederland wonen is dat we regelmatig op en neer naar Nederland kunnen. We hebben daar nog ons huis wat alles nog gemakkelijker maakt.
Het is ook fijn dat we Eelco en Evelijn regelmatig zien.
We proberen elkaar eens in de 2 maanden te zien en dat lukt aardig. Of in Polen of in Nederland.
Polen is en heel toegankelijk land. Het weer in de zomer is beter dan in Nederland door het landklimaat.
De mensen zijn erg aardig. Er worden allerlei dingen georganiseerd in alle kleine dorpjes en in de grote steden.
Er zijn grote winkelketens zoals Tesco(Engels), H&M, C&A Carrefeur(Frans) En zelfs een Chinese winkeltjes ontbreken niet.
Wij hebben een huis met tuin in een heel klein dorpje. Jos werkt in iets grotere stad. Maar we zitten tussen 2 grote steden in. In deze grote steden zijn ook de vliegvelden waar wij op vliegen.
Deze zijn ongeveer 1 uur rijden van ons huis.
Je ziet dat er overal hard wordt gewerkt aan verbeteringen. Van wegen en de steden.
We hebben inmiddels een aantal steden en plekken bezocht.
Overal is veel informatie over de geschiedenis. Vaak ook in het engels. Het is dus ook een prima vakantie land.
Gelukkig zijn er al een aantal mensen ons komen opzoeken. Polen is niet direct een land waar je aan denk als vakantie land maar er is genoeg te ontdekken.

Ik zal proberen nu wat regelmatiger te schrijven over plekken die we bezoeken en dingen die we doen.
Voor nu even genoeg!
tot snel

groetjes Helene
Ik vind het leuk om een reactie te krijgen en of vragen:)

• 13 Oktober 2016 - 11:47

Henny:

Goedemorgen Helene,

Het reizen zit in jullie bloed hè? Mooi dat jullie wederom je draai vinden in een totaal andere cultuur.
    Lijkt een beetje op het leven van Juriain, die in Seoel wederom een opleiding volgt nu bij Korean airlines. Hij is 1 dag nu hier omdat zijn eerste observatievlucht naar Amsterdam was.
    Fijn dat jullie regelmatig NL bezoeken, want het leven van de kids wil je toch graag volgend vind je niet?
    Heb sinds dit voorjaar na 32 jaar Nieuwerkerk gestopt en ben in nieuwe winkel in het mij zo bekende Hillegersberg gestapt.
    Laat even je emailadres weten dan kunnen we of the record reageren.
    Dikke kus en groetjes,
    Henny

• 13 Oktober 2016 - 12:11

Marga:

Hallo Helene,

Sorry, dat we na onze Polenreis nog niet geschreven hebben.
    Polen heeft veel indrukken achtergelaten.
    We hebben de weg van Czestochowa naar Krakau gereden en deze is echt de moeite waard.
    Weet je dat volgend jaar de westlandse kerken 'n bedevaart naar Polen organiseren?
    Czestochowa is een bedevaartsort in Polen.
    Jullie nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid en het verslag komt snel per mail.

Lieve groetjes ook voor Jos,
    Cees en Marga.

• 13 Oktober 2016 - 12:36

Désirée :

Leuk Helene!!! Om te lezen over hoe het gaat met jullie in Polen!!! Wij zijn hier druk met de voorbereiding van de verhuizing. Liefs ook voor Jos! X

• 13 Oktober 2016 - 13:48

Irma:

Hoi Helene,

Jeetje joh, alweer een jaar in Polen! Lijkt me een super leuke uitdaging. Je zal wel weer een hoop dingen meemaken en indrukken opdoen. Veel "eye sight value" waarschijnlijk zoals iemand de belevenissen in Nanjing beschreef. Wat ligt dat alweer lang achter ons. Wij zitten nu alweer drie jaar in New Jersey en sinds augustus zijn Harald en Sandra hier ook komen wonen. Erg gezellig!
    Hartelijke groetjes!
    Irma

• 13 Oktober 2016 - 19:21

Caroline Kabani:

Als je niet deelneemt aan het werk of sociale leven is het ook helemaal niet makkelijk om er weer een nieuwe taal bij te leren hoor:-)
    Leuk voor jullie om dit nu eens echt samen te beleven
    Succes verder ,het klinkt erg positief
    Groetjes

• 16 Oktober 2016 - 22:10

Elly Van Den Elskamp:

Hoi Helene,
    Wat een toeval dat ik nu net bericht van je krijg. We waren nog even terug in Nanjing (Dongjiao). Al de huizen en appartementen zijn afgebroken en er is een super de luxe hotel met nog luxere bijgebouwen voor in de plaats gekomen. Het enige wat ik nog herkende was de weg er naartoe.Wel was Mr. Chen daar nog steeds werkzaam en (hoe bestaat het) mij herkende hij nog (de lady van de dutch wafels en bulbs haha). Ik wilde nog even naar het weeshuis, maar kon het de taxi-chauffeur niet uitleggen waar het was.
    Bestaat Hopefull Hearts nog steeds? Ik hoop (en verwacht) dat jullie ook weer in Polen een mooie tijd zullen hebben. Groetjes van Elly uit Zoetermeer.

• 19 Oktober 2016 - 22:44

Marga Van Zeijl:

Ha Helene,

Leuk om te lezen dat je weer een project hebt in een ander land. Polen ken ik niet maar in Tjechie ben ik vaak geweest. Inderdaad vriendelijke mensen en veel klein dorpjes, lekker klimaat en mooie natuur. Polen is op een redelijke afstand van Nederland zodat je heerlijk je meiden regelmatig kan bezoeken. Zo te horen vermaak je je weer prima, anders zou je veel vaker in de pen klimmen. Top!!
    Geniet samen met Jos van deze ervaring.
    groetjes Marga uit Den Hoorn

• 04 November 2023 - 12:46

Fleur:

Hoi Helene!

zijn jullie nu nog in polen? Erg nieuwsgierig!

groet,

Fleur