maart - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu maart - Reisverslag uit Leszno, Polen van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu

maart

Door: Helene

Blijf op de hoogte en volg Helene en Jos

08 Maart 2017 | Polen, Leszno

Het is weer tijd voor mijn verhaaltje.
Onnika en Livia zijn inmiddels jarig geweest.
20 en 25 jaar wat een leeftijden. Waar blijft de tijd.

Vandaag is het mooi weer. De zon schijnt en alle sneeuw is inmiddels weg.
We hebben heel lang koud en sneeuw gehad. Maar nu lijkt het toch echt voorjaar te worden.
De bomen hebben we gesnoeid en de takken staan binnen en ik hoop dat er snel bloesem aan komt want dat geeft me altijd een fijn gevoel.

2 wekene geleden is er helaas iets gebeurt was ik al bang voor was. Onze eerste kater Piotre is dood gereden. Ik ben daar echt heel verdrietig om. Wat kan je al snel aan zo’n beestje hechten. Ik had toch het idee om weer zo’n 15 jaar van een kat te kunnen genieten.
Bezik onze andere kater is er ook van slag van.

Met de bouw gaat het goed. Het wordt al heel duidelijk een gebouw. Met een dak, vloeren en muren. Ongelooflijk hoe snel dat gaat.
Ik zal er wat foto’s bij plaatsen.

Half februari is mijn vriendin Vera een weekje hier geweest. Echt bijzonder om zo weer een weekje met elkaar op te trekken. Ondanks het koud was hebben we best veel steden bezocht en mooie dingen gezien. Een Kasteel in Rydzyna en in Kórnik, kerken in de eerste hoofdstad Gniezno en een paleis in Rogalin. Ondanks dat het allemaal in onze provincie ligt hebben we heel wat km afgelegd. Normaal ben ik veel thuis maar dit was leuk voor de afwisseling.

De week daarvoor waren de katten een lang weekend in het katten hotel geweest.
Dit is een vrouw die in haar huis, allemaal kamers heeft, om katten en honden op te vangen voor mensen die op vakantie gaan of naar het ziekenhuis moeten of om een andere reden even niet voor hun eigen dier kunnen zorgen. De tijd dat onze katten daar zaten had ze het druk vertelde ze zo’n 20 honden en een aantal katten. Gelukkig had ze nog plek voor onze 2 ondeugend. Dit is een mooie oplossing want zo hoef ik niet iemand anders er mee lastig te vallen.

Afgelopen maand hadden we een personeel feest van het werk. Iedereen heeft zich uitstekend vermaakt en het is erg leuk om de mensen op een andere manier mee te maken. We hadden een diner op een plek waar dieren worden getraind voor de film. Soplicowa Filmowe in Cichowo, Er zijn een aantal Poolse films opgenomen daar. Helaas sliepen de meeste dieren al. Dus we moeten nog een keer terug overdag om de dieren te zien.

Zondag zijn we een stuk gaan rijden en hebben een kasteel in Gołuchów gevonden en een mooi voormalig cisterciënzercomplex in Ląd
Vandaag is het vrouwen dag. In Nederland merk je daar eigenlijk niks van maar hier geeft de werkgever en de mannen aan de vrouwen chocolade of bloemen.
Ik begreep van mijn Poolse juf dat er demonstraties zijn in 85 steden in Polen voor vrouwenrechten. Wat de zitten de leiders zijn heel wat nieuwe regels en wetten aan het maken die discriminerend zijn voor vrouwen. Of eigenlijk aan het terug draaien.
Zij hoopt dat het helpt.

  • 08 Maart 2017 - 20:50

    André En Margareth:


    Hoi Heléne! Leuk te lezen, je verslag over de laatste maanden. Maar wat afschuwelijk dat jullie katertje is doodgereden. Sterkte ermee hoor!
    De fabriek schiet al lekker op. Goed te zien aan de foto's!
    Ja, lekker hé, nog even en het voorjaar komt er helemaal aan. Zin aan, hoor.
    Veel groetjes, ook aan Jos, van ons! xx

  • 09 Maart 2017 - 10:01

    Freek:

    Hai Helene,
    Vervelend om te lezen dat jullie kat is doodgereden.
    Kan me voorstellen dat je verdriet hebt, zeker als het zo plotseling gebeurt.
    Sterkte ermee,
    Groetjes aan iedereen
    Freek

  • 11 Maart 2017 - 22:27

    Rian Ruiter:

    Leuk jullie nieuws te lezen. Ik ben nog steeds niet handig met de computer. Heb teveel andere dingen die aandacht vragen. We zijn vorige maand op Java en Bali geweest. Prachtige reis. Veel gezien en veel geleerd. Derde keer overigens. Het land gaat echt vooruit.
    Deze winter heb ik de gidsen opleiding op Singraven gedaan en dus moet ik nu zelf het verhaal over de geschiedenis en de bewoners van het landgoed kunnen vertellen. Daar komt veel geschiedenis kunst en cultuur kennis bij kijken en vanaf nu blijf je daar dingen over opzoeken. Google is een geschenk op onze leeftijd!!! Ik vind 't wel leuker dan een bridge groepje trouwens, denk ik....
    MARTIN WAS NA ONZE REIS METEEN EEN HELE TIJD ZIEK MET ERGE GRIEP. Dus moest ik alleen in de tuin aan de gang zodat je de voorjaarsbloeiers onder het eiken en beukenblad vandaan kwamen. We hopen het hier nog een tijd vol te houden als we gezond blijven, maar het vele werk kost wel meer moeite inmiddels. Producten uit eigen tuin smaken echter zoveel beter dat we het nog lang vol willen houden ! Binnenkort gaan de aardappels dus weer de grond in.
    Met kleindochter Kate gaat het goed , maar dat blijft een grote zorg vooral voor Hort en Olav
    .Mocht je ooit tijd hebben. Kom een kijkje nemen hier. Veel groetjes.
    Rian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Leszno

Polen

Voor ombepaalde tijd In Polen

Recente Reisverslagen:

23 Oktober 2017

verslagje afgelopen maanden

04 Mei 2017

mei 2017

08 Maart 2017

maart

17 Januari 2017

januari 2017

19 December 2016

Bijna kerst
Helene en Jos

Hallo Wij wonen sinds augustus 2006 weer terug in China. Wij zijn Jos van Oosterbosch, Helene Lagendijk/van Oosterbosch en Livia en Onnika van Oosterbosch. Wij hopen dat jullie onze verhalen regelmatig zullen lezen dan zorgen wij voor regelmatig verslag. Veel lees plezier.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 75896

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2006 - 02 Juli 2010

Mijn eerste reis

14 Oktober 2016 - 30 November -0001

Polen

Landen bezocht: