weekje vakantie - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu weekje vakantie - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Helene en Jos Oosterbosch - WaarBenJij.nu

weekje vakantie

Door: Helene

Blijf op de hoogte en volg Helene en Jos

06 Mei 2012 | Brazilië, São Paulo

Misschien dat nog niet iedereen het weet aar sinds februari heeft Jos een nieuwe job waarvoor hij dus regelmatig naar Brazilië reist.
2 weken Brazilië en 1 week Nederland.
Hij doet daar onderzoek of het mogelijk is om een fabriek te starten.
Nu had Livia een weekje vrij begin mei en zijn wij, Livia en ik, daar dus naar toe gereisd ipv Jos naar Nederland.
Na een vlucht van 12 uur landen we op het vliegveld in Sao Paulo.
Daar stond Jos ons al op te wachten. Het was nog een hele klus om het hotel te vinden ondanks de tomtom.
Na ingecheckt te hebben zijn we naar een restaurant gaan zoeken. Of eigenlijk een gebied waar jos eerder was geweest. We konden de juiste plek niet vinden maar we hebben gewoon ergens anders gegeten. Livia en ik waren erg moe van de vlucht en de jetlag dus we waren blij dat we terug in het hotel naar bed konden.

Na een goede nachtrust ziet alles er veel beter uit.
We zijn na het ontbijt naar een park gegaan. Dit was een mooi gezellig park waar veel gesport werd en van allerlei bijzondere planten en bomen stonden en ook veel mooie vogels. Ook vinden we daar de mieren die stukjes blad knippen en deze weg brengen.

Daarna zijn we met de taxi naar het centrum gegaan. Daar direct naar de kathedraal. Deze was erg mooi maar toen we aan de andere kant buiten kwamen voelde we ons niet helemaal veilig. Er waren veel zwevers en bijzondere mensen op en rond het plein. Met namen dakloze. Ook veel politie was er aanwezig. We wilde eigenlijk naar een ander plein wandelen maar we hebben toch maar besloten terug te gaan naar het hotel. De winkels waren dicht en alle rolluiken naar beneden mede doordat was er een rare sfeer.
Bij het hotel aan gekomen broodjes gekocht en in de auto richting ons volgende hotel.
Ook toen bleek het niet makkelijk de weg te vinden maar het is ons uit eindelijk toch gelukt ondanks de kapotte tomtom.

Via een autoweg naar het noorden gereden van São Paulo provincie naar Indaiatuba.
Dit is de stad waar Jos zijn kantoor is. Het was al bijna etens tijd dus we zijn na het inchecken gaan eten bij een Japans restaurant. Heerlijke Suzi’s. Daarna naar bed.
De nacht en de hele volgende dag regende het. Erg veel regen. Ja he tis ook het gebied van de regenwouden dus….
We zijn dus wat gaan rond rijden. De buurt verkennen. Het meeste is laag bouw en doet vriendelijk aan. Het kantoor van Jos ziet er netjes uit. De huizen in de stad zijn wisselend. Gekleurd en sommige zien er mooi uit en andere lijken nog niet af.
Het lijkt soms op Italië en soms op China. Er zijn dus ook compound.
Daarna naar een winkel centrum en de tickets op gehaald voor onze volgende vlucht van dinsdag. Daar was ook een bijzondere winkel met baby poppen die net echt leken. Het was soms heel eng echt. Zie de website. www.bebesdacris.blogspot.com
Het heeft de hele dag geregend en we zijn dus naar de grotere stad gereden in de buurt Campinas. Daar dus ook, omdat het regende naar een winkelcentrum. Deze was groter dan de vorige. Er waren veel mensen en kinderen. Het was wel raar dat hier nu de herfst en winter kleding in de winkel lag. En ondanks de regen was het vandaag maar 17 graden dit voelde zelfs warm, heel anders dan in Nederland.
Na het winkelen terug naar Indaiatuba. Even rusten in het hotel. Daarna eten en naar bed.

Dinsdag het weer was veel beter. Na ontbijt ingepakt en naar een dorpje in de buurt gereden. We zagen daar een groot Maria beeld zoals de boeddha’s in China.
Je kon er in naar boven en dan uitkijken over de omgeving.
Vlakbij was een waterval en omdat het veel en hard geregend had was het een behoorlijke grote stroom geworden. Er was een oude waterkracht centrale die nu buiten bedrijf was. Er dreef echt heel veel afval in het water met namen plastic flessen. Het park er om heen was groen en zag er mooi uit.

Daarna terug gereden en toen zijn we gaan eten met de vertaler (van Jos) en zijn vriendin.
Een heel aardig meisje en ze sprak erg goed Engels waardoor ik veel vragen kon stellen over het leven in Brazilië. De tijd was erg kort omdat we rond 3 uur op het vliegveld moesten zijn om de vlucht naar Salvador te nemen.
We waren mooi op tijd en het was een lux vliegtuig met lekkere stoelen.
Het was als donker in Salvador bij aankomst en gelukkig stond er iemand van het hotel ons op te wachten waardoor we niet hoefde na te denken en we automatisch naar het hotel werden gebracht wat nog best wel een eind rijden bleek te zijn.
In het hotel gegeten en op tijd naar bed.
De volgende dag de zon schijnt. Heerlijk na het ontbijt op naar het zwembad. Het hotel ligt ook aan het strand. Best bijzonder.
We zijn mee geweest met een toeristisch stads toer. Hier wonen meer dan 75% Afrikaanse mensen zij zijn jaren geleden als slaven hier heen gebracht. De slavernij is pas 1950 afgeschaft daar dus niet eens zo lang geleden. Het was een bijzondere stad met heel wat geschiedenis. Ook de Hollanders zijn daar nog een jaar de baas geweest, wist onze gids te vertellen.
Een geheel met bladgoud beklede kerk bezocht. Een museum een plein waar ook Michel Jackson een stuk van zijn film had opgenomen.
De dag erna lekker langs het zwembad gelegen s avonds naar een show met diner geweest.
De show bestond uit dansen van de slaventijd.
De laatste dag een eind langs het strand gewandeld en lekker rustig aan gedaan!
Het was heerlijk, een paar dagen zon. Daarna de vlucht terug naar Campines en met de auto naar Sao Paulo waar Livia en ik weer afscheidt hebben genomen van Jos.
Vervolgens een vlucht van 12 uur terug naar Holland.
Dit was een heerlijk weekje Brazilië!

• 29 Mei 2012 - 11:56

Caroline Kabani:

Leuk hoor om even metjullie mee op reis te zijn ,leuk verteldHelene.

Groetjes uit Parijs

• 03 Juni 2012 - 14:56

Femmy Peursum:

Wat leuk om weer zo'n boeiend en interessant reisverslag van je te kunnen lezen Helene. Je beleeft wel wat....
    groet-je Femmy (zilveren knotje)

• 28 Juni 2016 - 21:38

Koos De Vreede:

Beste Helene, leuk om te lezen dat Jos soms bijna mijn buurman is.
    www.villanieuwamsterdam.nl daar lees je meer